No dobra, ale dlaczego warto budować nowe kompetencje marketingowe?

Kreowanie Wartości Dodanej

Pewnie nie raz się spotkałeś/aś z stwierdzeniem „Create Added Value”. W marketingu zobaczysz, że im dłużej pracujesz tym wartość dodana Twoich działań ma większe znaczenie. Bo docelowo nie chodzi tylko o to, aby ustawić skuteczną kampanię, która dowiezie wynik w Twoim kanale, za który odpowiadasz, ale żeby idealnie kontrybuowała ona w całość prowadzonych działań marketingowych w organizacji. A do tego potrzebna jest wiedza z wielu obszarów marketingu.

Posiadając różnorodne kompetencje, stajesz się bardziej wszechstronny/a i elastyczny/a w dostosowywaniu się do zmieniających się potrzeb rynku. Dostrzegasz nowe możliwości i jak to się potocznie mówi „lepiej łączysz kropki”. To umożliwi Ci nie tylko tworzenie holistycznych spójnych strategii, ale także integrację różnych działań marketingowych czy też zespołów. Samo wykorzystywanie synergii między różnymi obszarami marketingu jest kluczowe z perspektywy efektywności strategii.

Wzrost Potencjału Kariery

Nie ma co ukrywać – posiadanie szerokich kompetencji otwiera drzwi do kariery na stanowiska strategiczne i kierownicze, co jest kluczowe dla długoterminowego rozwoju zawodowego w dziedzinie marketingu. Eksperci, którzy nie tylko specjalizują się w jednym obszarze, ale także zdobywają wiedzę i doświadczenie w innych dziedzinach marketingu, stają się bardziej wszechstronni. To oznacza, że są przygotowani do różnych wyzwań i mogą dostosowywać się do zmieniających się potrzeb rynku/organizacji. To z kolei otwiera drzwi do awansu, gdzie takie rozległe zrozumienie marketingu jest wymagane. Analogicznie w przypadku chęci pracy po stronie Klienta takie wszechstronne zrozumienie kanałów, działań, technologii marketingowych jest po prostu wymagane, aby tworzyć skuteczne i długoterminowe plany.

Teoria, a praktyka – czyli jak zdobyć nowe kompetencje

  1. Ucz się od innych specjalistów
    To chyba najbardziej oczywista metoda pozyskania wiedzy praktycznej z nie swojego obszaru odpowiedzialności, nie mniej często zapominana. Jeżeli chcesz  zbudować nowe kompetencje w na przykład E-mail marketingu to porozmawiaj z sobą z działu CRM, która odpowiada za komunikację z aktualnymi klientami. Osoba ta pokaże Ci od podszewki jak buduje się komunikację email marketingową, w jaki sposób tworzy się reguły automatyzacji oraz w jaki sposób komunikacja ta wpisuje się w inne działania marketingowe skierowane do klienta.

    Jesteś zainteresowany SEO – porozmawiaj z Waszym ekspertem od SEO, aby pokazał Ci jakie działania prowadzicie w ramach Onsite i Offsite SEO. Aby to było maksymalnie praktyczne, a co za tym idzie pozwoliło Ci pozyskać praktyczną nową wiedzę, poproś o dostępy do wykorzystywanych w firmie narzędzie jak Google Search Console, Ahrfes etc. Zaoferuj swoją pomoc w zrealizowaniu jakiegoś prostego zadania – nic tak dobrze nie uczy jak realne wyzwanie,  któremu trzeba sprostać. Może to być na przykład  analiza wyszukiwanych fraz, pozycji etc. Jeżeli pracujesz w dziale pokrewnym choćby odpowiadasz za Google Ads, możesz też już teraz tę wiedzę wykorzystać do swoich działań szukając większej synergii pomiędzy działaniami płatnymi a bezpłatnymi, a co za tym idzie tworzyć wcześniej wspomnianą wartość dodaną.

  2. Stawiaj sobie nowe cele i wyzwania
    Włącz się w projekty, które wymagają od Ciebie korzystania z różnych umiejętności. To może być projekt tworzenia kampanii omnichannelowej, gdzie musisz skoordynować wiele obszarów naraz. To mogą być procesu przetargowe, to może być wsparcie innego zespołu, w którym akurat brakuje ludzi. Czy to dołoży Ci pracy? Tak! Ale w dłuższej perspektywie to właśnie tak musisz działać jeżeli chcesz sprawnie awansować, bo dzięki temu znacznie szybciej zwiększasz swoje kompetencje a co często ważniejsze z perspektywy możliwości awansu – zostaniesz bardziej dostrzeżony i doceniony w organizacji.
  3. Porozmawiaj z przełożonym
    Tak wiem, większość myśli „a co ten szef może mi pomóc”… o dziwo może pomóc i to bardzo. Po pierwsze otrzyma jasny sygnał od Ciebie, że jesteśmy zmotywowany/a do rozwoju i szukasz nowych wyzwań. Dzięki temu może poszerzyć/zmodyfikować zakres Twoich obowiązków, tak aby nowe obszary marketingu stały się nową integralną częścią Twojej codziennej pracy. Po drugie będzie dostrzegał nowe możliwości dla Twojego rozwoju w szerszej organizacji na przykła w trakcie WMM (Weekly Managers Meeting) usłyszy o nowym projekcie, nowym kliencie, gdzie potencjalnie istnieją nowe możliwości rozwoju i Ciebie zarekomenduje.
  4. Weź sprawy w swoje ręce
    Na koniec jeżeli organizacja nie daje Ci żadnej z powyższych możliwości to czas na ZMIANĘ PRACY!…. no dobra niekoniecznie, chociaż jeżeli rozważasz na poważnie ten temat to zachęcam Ciebie do skorzystania z usługi mojej żony w ramach Projekt nowa praca w 30 dni 🙂 Wracając do meritum pamiętaj, że wiele kompetencji możesz pozyskać sam/a i to w formie praktycznej, a nie tylko teoretycznej.

    1. Dostęp do narzędzi wykorzystywanych w firmie
      Jeżeli nikt dla Ciebie nie ma czasu, poproś o sam dostęp do narzędzi w trybie do odczytu (w końcu nie chcemy nic namieszać). Zapoznaj się z dostępnymi kursami online czy też filmami szkoleniowymi na Youtube i przetestuje narzędzie w praktyce
    2. Skorzystaj w praktyce sam z nowych narzędzi
      Tutaj wiele osób ma opory, aby poznać nowe narzędzie bo niby jak, gdzie ile to kosztuje. Realnie większość narzędzi działa w modelu SaaS (Software as a Service) i oferują darmowe triale (14 / 30 dniowe) a czasami nawet dożywotnie wersje Basic/Lite. Trzymając się wcześniejszego przykładu, że chcesz pozyskać nowe kompetencje na przykład w:

      1. 👉Email marketing
        Jasne – wejdź na stronę www.getresponse.pl i załóż darmowe konto Free. Dodaj do bazy kontaktów swój adres e-mail i done – już możesz zacząć prowadzić kampanie e-mail marketingowe i nauczyć się jak tworzyć emaile marketingowe, jakie parametry efektywności warto wziąć pod uwagę, jak budować komunikację marketingową. Chcesz pozyskać inne umiejętności np:
      2. 👉Graphic Design
        Myk = www.canva.com rejestrujesz się za darmo i tworzysz pierwsze bannery reklamowe. Dla bardziej wymagających caly Adobe Creative Cloud jest w bezplatnej 14-dniowej wersji trial
      3. 👉Analityka Webowa
        Google oferuje darmowy dostęp do prawdziwego konta ich Google Merchant Store z modułem e-commerce support.google.com/analytics/answer/6367342?hl=pl. Na tym koncie z pomocą dostępnych online darmowych kursów możesz na dobrym poziomie opanować Google Analytics 4.
      4. 👉 SEO
        Zapraszam Ciebie do skorzystania z Google Search Console lub Ahrefs (ahrefs.com). Narzędzie Google jest w 100% damowe a Ahrefs w wersji Basic, co nie zmienia faktu, że w tej wersji oferuje bardzo duży zakres analiz SEO od analiz linkowania, po pełne audyty SEO strony.
      5. 👉FB Ads, Google Ads
        Ok tutaj musisz zainwestować w wiedzę, ale realnie możesz przeznaczyć 100 zł i już zobaczyć jak w praktyce można wykorzystać to narzędzie. Jeżeli myślicie jednak o realnym testowaniu narzędzi samemu to dobrze stworzyć własną stronę – również można tego dokonać w ramach darmowych hostingów stron WordPress – i tam już testować różne narzędzia marketingowe za darmo.

Liczę, że ten artykuł trochę poszerzył Twoje horyzonty i wiesz, że sam/a decydujesz o swoim kierunku rozwoju. Najwięcej i tak zawsze możesz się nauczyć od osób wokół do czego Ciebie bardzo mocno zachęcam. O ile poznanie rozwiązań martechowych można się nauczyć w pełni samemu, to w takich obszarach jak choćby strategiczne myślenie warto się uczyć od mentora. Jeżeli jednak szukasz wsparcia to zapraszam Ciebie do skorzystania z konsultacji indywidualnych – z pewnością będę mógł Ci pomóc obrać właściwy kierunek dla Twojego dalszego rozwoju.